Internet Marketing

Internet marketing omvat alle activiteiten die online uitgevoerd kunnen worden om uw product, dienst of boodschap onder de aandacht van uw doelgroep te krijgen en bij hen ook bepaald gedrag uit te lokken. Denk aan het downloaden van een document; het aanvragen van informatie; het aanmelden voor een evenement; het aanvragen van een lidmaatschap; of de aankoop van een product.

Het internet is groot en complex. En mensen gedragen zich er vluchtig en ongeduldig. Het vergt dus ook aardig wat voeten in de aarde om aandacht van hen te krijgen én hen iets te laten doen.

Erravi helpt ondernemingen in Ede, Bennekom, Wageningen, Renkum, Heelsum, Doorwerth, Wolfheze en Oosterbeek met internet marketing.

Met internet marketing onder de aandacht van de doelgroep komen

Op hoofdlijnen kan op twee manieren internet marketing worden bedreven om onder de aandacht te komen van de doelgroep: inbound en outbound marketing.

Inbound marketing heeft als voordeel dat het én goedkoper is én effectiever is in vergelijking tot outbound marketing. Bij inbound internet marketing gaat de doelgroep immers zelf op zoek én met een reden. Bij outbound marketing zul je zelf moeite moeten doen en is het de vraag of de doelgroep op dat moment ook gemotiveerd is.

Outbound online marketing

Bij outbound marketing worden activiteiten ontplooit om op zoek te gaan naar de doelgroep. Hierbij zijn doorgaans kosten en tijd gemoeid. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Online adverteren met teksten en banners op het Google netwerk, social media netwerk en sites die door anderen in beheer zijn
  • Het versturen van berichten middels, bijvoorbeeld, e-mailings
  • Artikelen schrijven en plaatsen op diverse online kanalen

Bij outbound marketing zijn vaak directe kosten gemoeid. Echter, als de content (in tekst en/of beeld) van dermate kwaliteit is, bestaat de kans dat anderen naar jouw content zullen verwijzen. Op website en social media. Wat ingestoken werd als betaalde media (“paid media”) wordt dan verdiende media (“earned media”). Dit helpt je dan weer bij inbound marketing.

Goede content is dus een zeer belangrijk ingrediënt voor zowel outbound als inbound marketing.

Inbound online marketing

Bij inbound marketing gaat het er juist om dat je door de doelgroep wordt gevonden. Dit komt neer op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ook dit kost tijd en/of geld, maar in tegenstelling tot outbound marketing staat het niet in proportionele verhouding. Zodra je goed in zoekmachines te vinden bent, werken de zoekmachines voor je. Je betaalt de zoekmachines niet direct.

Goede SEO is afhankelijk van goede content én de erkenning door anderen dat de content ook als goed wordt bevonden.

Deze twee stappen zijn niet los van elkaar te zien. Immers, als de tekst voor de doelgroep interessant genoeg om te lezen zal het waarschijnlijk goed scoren in zoekmachines én zullen andere partijen naar jouw tekst refereren.

Met internet marketing de doelgroep in beweging krijgen

De doelgroep bereiken is stap 1. De doelgroep ergens toe aanzetten is stap 2. Dit kan al iets heel laagdrempeligs zijn, zoals het lezen van een stuk tekst. Andere handelingen vragen echter meer inspanning van iemand en dan kan het lastiger worden hen daartoe te bewegen. Niet iedereen laat bijvoorbeeld zijn gegevens als een e-mailadres achter om daarmee iets te kunnen downloaden.

Dan is het zaak om enerzijds het voor iemand zo aantrekkelijk mogelijk te maken om toch tot actie over te gaan, en anderzijds heel helder communiceren wat je met de informatie gaat doen die je over iemand hebt verzameld.

Webshop

Een stuk content als een e-book of white paper downloaden is nog redelijk eenvoudig. Alleen vragen naar het e-mailadres, en in het geval van business-to-business marketing, ook commerciële e-mailaccounts als een gmail-account toelaten, levert altijd resultaat op. Maar bezoekers bewegen om een aankoop te doen, een abonnement of lidmaatschap af te sluiten, waarbij dus een transactie wordt afgesloten, is wat lastiger. Dan komt het neer op een drietal zaken:

  • Uiteraard moet het aanbod meerwaarde hebben en de vraagprijs in verhouding staan
  • Je merk of brand moet sterk overkomen; het moet authoriteit op het gebied van jouw aanbod uitstralen
  • Het proces van aankoop tot ontvangst moet supersimpel zijn en betrouwbaar overkomen

De doelgroep leren kennen en verder bedienen

Een bezoek aan je site en het downloaden van bepaalde content is mooi, maar idealiter wil je dat iemand vaker naar je site komt en vaker handelingen verricht. Deels gaat dit natuurlijk vanzelf. Mensen weten meestel de weg terug wel te vinden zodra ze ergens naar op zoek zijn.

Maar je kunt dit ook stimuleren.

Door allereerst informatie over de bezoeker te registreren. Uiteraard conform de AVG wetgeving.

Je kunt dan bijvoorbeeld een e-mail versturen, waarbij je refereert naar een aankoop. Een e-mail met de vraag of alles nog naar wens is, is al een manier om op de radar te blijven. Of, zodra de bezoeker weer op je site komt, specifieke content te tonen die voor de bezoeker relevant is.

En in business-to-business marketing, zou je, afhankelijk van de aankoopfase waarin iemand verkeert, bepaald type content kunnen communiceren. Bij de eerste contactlegging, bijvoorbeeld, kan de content eenvoudig worden gehouden met een focus op de voordelen van een propositie, terwijl naarmate men verder in de salesfunnel komt, de content dieper wordt met focus op het beheersen van risico’s die met een aankoop gemoeid zijn.

CRM en Marketing Automation

Om dergelijke marketing in te bouwen, wordt gebruik gemaakt van zogenaamde marketing automation tools en eventueel, in het geval van business-to-business marketing, van een Customer Relationship Management (CRM) tool. Idealiter wordt dan gebruik gemaakt van een tool die beide omvat. Een heel goed voorbeeld hiervan, en wat ons betreft de tool of choice, is Hubspot.