SEO

Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, slaat op alle activiteiten die bijdragen aan het behalen van een hoge ranking in de zoekresultaten van zoekmachines als Google.

SEO mag worden beschouwd als het summum in internet marketing.

Waarom?

Het staat je vrij om een telemarketing bureau in te schakelen. Voor een bepaald bedrag per uur of per afspraak gaan zij potentiële klanten voor je bellen. Maar de meeste gesprekken zullen op niets uitlopen. Je moet immers geluk hebben dat iemand net op dat moment de juiste behoefte heeft.

Maar als iemand op zoek is naar een bepaald product of oplossing, dan is de kans zeer groot dat hij op internet gaat zoeken naar de mogelijkheden. Dan is het zaak om gevonden te worden. De meeste rendabele methode is dan SEO. Iemand zoekt met behulp van een zoekmachine als Google en Bing en vindt jouw bedrijf of product terug in de zoekresultaten.

Zonder dat je daarbij kosten maakt

Althans, het kost tijd of geld om de kansen te vergroten om hoog in de zoekresultaten te komen. Maar de kosten zijn laag in vergelijking met een telemarketingbureau of het plaatsen van online advertenties.

Daarnaast werkt het 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor je.

Kortom, wie met internet marketing aan de slag wil, doet er verstandig aan om SEO bovenaan het prioriteitenlijstje te plaatsen.

Erravi helpt ondernemingen in Ede, Bennekom, Wageningen, Renkum, Heelsum, Doorwerth, Wolfheze en Oosterbeek met zoekmachineoptimalisatie.

Google Zoekmachine

Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine. Google geeft de details van de werking van haar zoekmachine niet prijs, maar de hoofdlijnen zijn duidelijk.

Wil je hoog scoren in zoekmachines dan zul je heel duidelijk moeten maken wie je bent, wat je te bieden hebt, dat je verstand van zaken hebt, en -bij voorkeur- wie je er al mee hebt geholpen.

Klinkt als een Tel Sel reclame?

Over de invulling van dergelijke reclame’s kun je meer of minder gecharmeerd van zijn. Maar de formule staat als een huis.

Wat deze formule met SEO te maken heeft? Als jij op een eenvoudige maar toch overtuigende wijze jouw boodschap kunt overbrengen, maak je aan Google duidelijk bij welke zoekopdrachten van mensen jouw website in de zoekresultaten getoond moet worden. Bovendien zullen die bezoekers dan een tijd op je site doorbrengen. Jouw boodschap is immers eenvoudig en overtuigend.

En omdat ze een tijd op je site doorbrengen weet Google weer dat Google het bij het rechte eind had om je site in de zoekresultaten te tonen.

Sterker nog. Google zal je hoogstwaarschijnlijk weer een beetje hoger plaatsen.

Die kans wordt nog veel groter wanneer andere mensen of bedrijven bepaalde boodschappen op jouw website wel kunnen waarderen en vervolgens een link van hun site naar jouw site plaatsen. Voor Google weer een indicatie dat je site op een bepaald gebied een goede boodschap te bieden heeft.

Hoe meer sites naar jouw site linken, hoe hoger Google je zal plaatsen. Maar dan moeten deze sites inhoudelijk wel betrekking hebben op jouw inhoud, én bij voorkeur zelf ook veel links van andere websites ontvangen.

De winst is dus dubbel. Google beloond je met een betere ranking. Maar je zult ook bezoekers van andere sites direct naar jouw site kunnen ontvangen.

De oude, wijze man

De inhoud van je site en de links op andere sites die naar jouw site verwijzen zijn belangrijk. Daarnaast kijkt Google nog naar vele andere indicatoren om je site een goede ranking te geven. Google discrimineert bijvoorbeeld op leeftijd. Hoe ouder, hoe beter. Nieuwe sites en nieuwe teksten leggen het af, tegen bijvoorbeeld een pagina die al heel lang op dezelfde virtuele plek staat. De oude wijze man met veel aanhang, scoort veel hoger in de zoekresultaten dan de jonge hond die het van de daken schreeuwt.

Hogere Ranking in Google Zoekresultaten

Om hoger in de rankings te komen, zul je geduld moeten hebben. Gloednieuwe sites met nieuwe content scoren aanvankelijk heel goed in rankings, maar worden al snel door oude content ingehaald.

Geduld is een schone zaak. Om over tijd hoger te komen doorlopen wij het volgende stappenplan:

1. Content

Welke zoekopdrachten van potentiële bezoekers van jouw site zijn van belang. Hoe vaak worden deze zoekopdrachten uitgevoerd en in welke mate asen jouw concurrenten ook op deze zoekopdrachten?

En hoe verhouden deze zoekopdrachten zich tot de gewenste branding/marketing van jouw propositie?

Deze overwegingen moeten de inhoud en structuur van jouw site bepalen.

2. Techniek

Techniek is tweeledig. Enerzijds moet de inhoud van jouw site, en dan met name de teksten, aan bepaalde SEO criteria voldoen. Zowel wat betreft de inhoud van een individuele pagina als de inhoudelijke relatie tussen pagina’s.

Daarnaast moet een site makkelijk voor bezoekers én Google te doorgronden zijn. Is het voor bezoekers en Google duidelijk waar ze moeten zijn voor hun informatie?

3. Monitoren

We zetten een SEO monitor voor je op, waarmee je de voortgang van jouw rankings in één overzicht, wekelijks kunt volgen. En omdat Google de zoekresultaten af laat hangen van de lokatie waar iemand zoekt (in Amsterdam ziet iemand andere zoekresultaten dan iemand die in Rotterdam dezelfde zoekopdracht invoert), maken we ook onderscheid op vooraf afgesproken regio’s.

3. Verbeteren

Op basis van de resultaten kunnen verbeteringen worden doorgevoerd. Op het gebied van content. Op het gebied van linkbuilding. En eventueel ook op het gebied van techniek.